Follow

2014/02/02

granola



Dagens frukost bestod av havregrynsgröt (ja det finns faktiskt lite gröt under all dopping), hallon, blåbär, jordnötssmör, vaniljkvarg och kakaogranola. Jag rostade egen granola (som väl egentligen bara är ett lite mer fancy ord för musli) här om dagen, och jag tänkte dela med mig av receptet. Dock är det inte exakt, utan jag hällde väl mest i vad som tycktes passa.

Kakaogranola
ingredienser:
6 dl havregryn
2 dl rågflingor
2 dl blandade frön, t.ex linfrön, solrosfrön, pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1 dl valfria, hackade nötter
1 dl valfri, hackad och torkad frukt
1 dl honung
2 dl uppkokat vatten
3 msk kakao
1 tsk kanel

Gör såhär: Sätt på ugnen på 180 grader. Blanda allt utom den torkade frukten, honungen och vattnet i en stor bunke. Blanda det varma vattnet med honungen (detta gjorde jag för att min honung var för fast för att röras ner i granolan) tills honungen blivit rinnande. Blanda i vätskan i granolan och bred sedan ut allt på en plåt klädd med bakplåtspapper. Rosta granolan i 10-15 min, blanda då och då och rosta sedan ca 10 min till. Man får hålla lite koll så att den inte bränns, men samtidigt ska den bli helt torr. Ta ut, låt svalna och blanda sedan i den torkade frukten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar