Follow

2013/04/11

mugcake





































Idag testade jag att göra en ny frukost som kallas mugcake! Har kollat på en massa olika recept på andra bloggar och sen blandade jag ihop lite olika till nåt eget. Så för en gångs skull tänkte jag dela med mig av ett recept. Tänk på att det inte är exakta mått eftersom jag mest hade i vad jag kände för.

Du behöver:
3 msk havregryn
1 msk mjöl
1 msk kokosflingor
1 msk honung
1 ägg
ca 1 msk kokosolja (funkar nog med annan olja eller smält smör)
en skvätt mjölk
en halv banan

topping: vaniljyoghurt, bananskivor och kokos.

gör såhär: Börja med att mixa havregrynen till ett mjöl. Man kan använda hela havregryn också men jag tycker det blir godare med mixade. Ha sedan i resten av ingredienserna och blanda eller mixa. Häll upp i en mugg, kopp eller någon annan form som tål värme. Ställ in i mikron på full effekt. Tiden beror väldigt mycket på, man får testa sig fram. Var försiktig så den inte blir torr, för då blir det inte alls gott. Jag börja med 30 sek, sen ställde jag in den i 20 sek till och då blev den perfekt för mig. Men som sagt, testa er fram och ta kanske 30 sek i taget! Sedan toppade jag med lite vanlijyoghurt, bananskivor och kokos.

Tyckte om det här väldigt mycket för det gick väldigt snabbt att göra, är hyffsat nyttigt och väldigt gott!

4 kommentarer: